Sinkut, heikot, kristityt pojat

Nuori mies tulee uskoon ja jonkin ajan päästä hän ymmärtää Jumalan Sanan olevan auktoriteetti kaikissa elämän asioissa. Pian hän huomaa seurakunnan tekevän kompromisseja kulttuurin kanssa koskien sitä mitä Raamattu sanoo miesten ja naisten tehtävistä, vahvuuksista, heikkouksista, ja eroavuuksista. Välttämättömästi yksi asia kiinnittyy hänen silmäänsä. Saarnapöntöstä kaikuva ääni on heikko, poliittisesti korrekti ja puhuja vaikuttaa enemmän balettitanssijalta kuin Jumalan soturilta.

Tässä kohtaa osa heistä pyytää selitystä vaikkapa sille miksi heidän seurakunnassaan nainen on nimitetty pastoriksi? ja saavat liirum laarum ”Junia sitä, Junia tätä”, ”kulttuuri sitä, ja kulttuuri tätä”, ”yksi Kristuksessa”,  ”hänellä on kutsumus” eisegeesi-lääkettä. Kuitenkin samat kysymykset tulevat pian takaisin, sillä tämä ei auta ymmärtämään, mitä raamatullinen miehuus tai naiseus tarkoittaa?

Tarkoitukseni ei ole nyt puhua siitä miksi feminismi tai egalitarismi on pahaksi. Olen häpeämätön komplementaristi, tarkoittaen sitä, että uskon Jumalan luoneen miehen ja naisen tasavertaiseksi Jumalan kuvaksi. Uskon, että Jumala loi miehen ja naisen erilaiseksi antaen molemmille eri tehtävät, miehen päätehtävän ollessa perheen johtaja, vastuunkantaja, sekä suojelija ja naisen päätehtävän ollessa oman ja seurakuntaperheensä auttaja. On ero tehtävillä ja ihmisarvolla, Sananlaskujen (31) ylistetty vaimo oli toimelias ja työtä tekevä, ei onneton sivustaseuraaja. On kuitenkin tehtäviä jotka ovat ehdottomasti miehille koska Jumala niin sanoo. Kolminaisuudessa Poika on alamainen Isälle, Henki on alamainen Pojalle ja Isälle, jokaisen omistaessa eri tehtävät ja kaikkien ollessa kuitenkin samanarvoisia.

Tarkoitukseni on puhua kristityille pojille, jotka ajattelevat, että koska he ovat nyt erityisesti tajunneet aviomiehen olevan perheen pää, olisivat he nyt yhtäkkiä muuttuneet Raamatullisiksi miehiksi. Tarkoitukseni on osoittaa, että vain koska tiedostat valtaosan seurakunnista opettavan epäraamatullisesti miesten ja naisten rooleista, ei tämä suoraan tee sinusta raamatullista miestä, päinvastoin saatat ohjauksen puutteen (kirjasuositukset artikkelin lopussa) tähden tulla epäkypsiin päätelmiin ja vastareaktioihin (patriarkia/miesvalta). Haluan ehdottaa, että ehkä et ole ymmärtänyt täysin sitä, mistä nyt olet niin innoissasi.

On monia miehiä (lue *poikia*), jotka heihin tyhjästä ilmestyneen feministivastaisuuden nimissä, kuitenkin antavat heidän johdattaa itseään. Näille miehille ”heikko mies” on se, joka hiemankin näyttää olevan naisen johdettavissa, ja kuitenkin heidän oma teologiansa, ja elämänvalintansa tulevat nyt määräytymään feministien tähden. Heidän elämänsä ohjenuora on, että jos jokin saa feministin vihaiseksi, sen täytyy olla oikein. He ajattelevat yhtäkkiä muuttuneensa pojista raamatullisiksi miehiksi, ja seuraukset ovat rumat.

Moni löytää varmasti Raamatun opetuksen miehestä perheenpäänä houkuttelevaksi… sillä he eivät ymmärrä sitä. He ajattelevat sen antavan oikeuden pomotella kaikkia ympäriinsä. Nämä pojat, jotka tuskin ovat kyenneet saamaan arvostusta elämänsä millään osa-alueella, haluavat viimein alkaa leikkiä miestä. He kasvattavat parran, työntävät rintansa ulos, madaltavat äänensä, käyvät järkevän kuuloisia keskusteluja, ja saavat meikäläisen kiehumaan. Miksi? Koska he ovat edelleen poikia, jotka eivät ole ymmärtäneet mitään sydämen tasolla koskien sitä, mitä he ovat lukeneet Raamatusta (Efe. 5). Tämän tähden he jatkuvasti kokevat itsensä uhatuiksi jokaisen naisen toimesta joka (kiitos Jumalalle) sattuu omistamaan aivot ja kyvyt. Näiden poikien ajatuksissa Raamatun oppi miehen perheenpäänä olemisesta jollain tasolla häviää, jos nainen ei ole kouluttamaton ja niin tyhmä, että hän oikeasti sattuisi pitämään näitä miehiä Raamatullisina. Jumalan Sanassa sukupuoliroolien eroja perheessä ja seurakunnassa, ei perustella sen tähden, että mies tai nainen on viisaampi, vaan ne perustellaan lopullisesti sillä, että Jumala on sanonut jollekin tehtävälle kyllä ja toiselle tehtävälle ei.

Mistä kiikastaa?

On hyvin yleistä kuulla, että avioliitossa aviomiehille on annettu helpoin tehtävä. Moni mies rakastaa lainata jakeita koskien vaimon päänä olemista, auktoriteettia, ja vaimolta vaadittua alamaisuutta aviomiehelleen. He eivät kuitenkaan näytä olevan niinkään innostuneita mainitsemaan Efe. 5:25-33, tai jaetta 21, joka kutsuu miestä ja naista olemaan alamaiset toisillensa. Kun sinkku kristitty mies puhuu jatkuvasti miehen auktoriteetista ja vaimon velvollisuudesta olla alamainen, ei hän ole ymmärtänyt avioliiton sisälle kuuluvan yhteisen alamaisuuden merkitystä.
Kirjoitukset eivät missään kohtaa anna ymmärtää, että kaikki etuoikeudet avioliitossa kuuluvat miehelle, kaikkien vaatimusten ollessa vaimolle. Jos sinä, Herran armosta tuleva aviomies, ajattelet, että sinun roolisi on helpompi, mieti uudelleen, mitä tarkoittaa ”rakastaa vaimoa, niin kuin Kristus rakasti seurakuntaa”. Vaikka et ikinä voi rakastaa niin kuin Jeesus Kristus, sinun silti kuuluu rakastaa samalla tavalla. On täysin mahdotonta miehelle saada oikeutusta laiminlyömiselle, epäkunnioittamiselle, ja rakkaudettomuudelle omaa vaimoansa kohtaan, Jumalan edessä. Kristuksen rakkaus seurakuntaa kohtaan on ja pysyy, riippumatta siitä vastauksesta jonka seurakunta on Hänelle antanut.

Lue oma postisi

Olen itse syyllistynyt moneen edellä mainitsemaani. Reformoituna, Jumalan kaikkivaltiuteen uskovana muistutan, että Jumala on kaikkivaltias myös feminismin, egalitarismin ja seurakunnan maallistumisen yli. On hyvä puhua sitä vastaan mikä ei ole Raamatullista. On hyvä kutsua näitä asioita siksi mitä ne ovat – hengellisiä sukupuolenvaihdoksia. Ongelma on kuitenkin pääosin meissä miehissä. Kunpa keskittyisimme sinkkuna ollessamme, siihen meidän omaan postiimme. Vain sitä tutkimalla, lukemalla, ja uskomalla, voi poika kasva Raamatulliseksi mieheksi, ennen kaikkea sisällisesti, vain siitä voi seurata se todellinen ulkoinenkin maskuliinisuus. Jos olisimme aina tehneet näin (sisäistäneet oman postimme hyvin), feminismiä tuskin olisi olemassa. Sinkkuna, kalvinistina, Jumalan armosta tulevina vuosina pastorina, myönnän kyllä, että välillä naureskelen rukouksissa Jumalalle, että tästä karismaattisesta viidakostako Sanaa rakastava ja kunnioittava, kalvinistia pelkäämätön vaimo löytyisi (sarkasmi)? No, onneksi minulla on hyvin aikaa lukea omaa postiani.

Sinkku kristitty mies, joka olet päässyt haistelemaan komplementarismin kauneutta, sinun ei tarvitse kailottaa toreilla mitä raamatullinen naiseus on, sillä Jumala itse opettaa Sanansa kautta tämän naiselle, joka sitä avoimesti uskoo. Jumala varustaa hänet myös uniikilla viisaudella ja taidolla, jota sinä et omista ja jota tulet arvostamaan vaikeina päivinäsi. Jumala opettaa hänet myös näkemään, mitä raamatullinen miehuus on ja siispä, veliseni, ehdotan, että haluat pian kasvaa sellaiseksi. Etsi näitä totuuksia opettava seurakunta ja kaiken muun avun löydät Sanasta.

“Minä olen nyt menossa sitä tietä, jota meidän kaikkien on mentävä. Ole sinä luja, ole mies!” 1. Kun. 2:2

”Hyvä on sen osa, joka ei vaella jumalattomien tavoin, ei astu syntisten teille, ei istu pilkkaajien parissa vaan löytää ilonsa Herran laista, tutkii sitä päivin ja öin. Hän on kuin puu, vetten äärelle istutettu: se antaa hedelmän ajallaan, eivätkä sen lehdet lakastu. Hän menestyy kaikissa toimissaan. Niin ei käy jumalattomien. He ovat kuin akanat, joita tuuli ajaa. Väärintekijät saavat kerran tuomionsa, syntisillä ei ole sijaa vanhurskaiden joukossa. Herra ohjaa omiensa tietä, mutta jumalattomien tie päätyy tuhoon.” Psalmi 1

”Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä, että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta, saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton. Samalla tavoin tulee myös miesten rakastaa vaimojansa niinkuin omia ruumiitaan; joka rakastaa vaimoansa, hän rakastaa itseänsä. Sillä eihän kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa, vaan hän ravitsee ja vaalii sitä, niinkuin Kristuskin seurakuntaa, sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.” Efe. 5:25.30

”Miten nuorukainen pysyy oikealla tiellä? Siten, että noudattaa sinun sanaasi.” Psalmi 119:9

”Samoin te, miehet, eläkää taidollisesti kukin vaimonne kanssa, niinkuin heikomman astian kanssa, ja osoittakaa heille kunnioitusta, koska he ovat elämän armon perillisiä niinkuin tekin; etteivät teidän rukouksenne estyisi.” 1. Piet. 3:7

Kirjasuositukset:
John Piper & Wayne Grudem – Recovering Biblical Manhood & Womanhood 

Douglas Wilson – Future Men: Raising Boys to Fight Giants

Douglas Wilson – Father Hunger: Why God Calls Men to Love and Lead Their Families

Nancy Wilson – True Companion: Thoughts on Being a Pastor’s Wife

Alistair Begg – Lasting Love 

Voddie Baucham – What He Must Be if He Wants to Marry My Daughter

J. C. Ryle – Thoughts for Young Men

 

 

2 thoughts on “Sinkut, heikot, kristityt pojat

  1. Sami Günther

    Kiitos loistavasta kirjoituksestasi! Harvemmin, jos juuri koskaan, törmää Suomen kristillisyyden mittakaavassa kenenkään puhuvan aiheesta tähän sävyyn. Ja kyllä, teksti osui kohdalleni, sillä avioliittomme alussa syyllistyin juuri noihin em. piirteisiin, vaikkakaan en niin suoranaisesti. Mutta se vaikutti asenteeseeni ja siihen miten ylipäätään huolehdin suhdettani vaimooni. Olen tunnustanut virheeni ja pyrkinyt parannukseen. Nyt noista vaikeista ajoista on n. 10v ja olemme onnellisesti edelleen naimisissa, kumpainenkin vaimoni kanssa luottaen juurikin siihen, että Jumala on luonut miehen ja naisen samanarvoisiksi, toisiaan täydentäväksi pariksi omilla rooleillaan ja armoituksillaan. Vaikka oletkin veliseni vielä (toistaiseksi) sinkku, olet saanut kunnioitukseni kypsällä ajattelullasi.

    Seminaarivuoteni laittoivat minut tosissaan pohtimaan aiheen teologisia syitä, sillä koulun linjaus oli vahvan ja suorastaan aggressiivisen painostava egalitarismissaan. Komplementaristinen vakaumukseni kuitenkin vahvistui. Suoraan sanottuna minun on myönnettävä, etten oikeasti olisi jaksanut tuhlata energiaani ja voimavarojani, jos kyse olisi yksinomaan siitä, kuka johtaa paikallisseurakunnassa. Mutta kun tajusin ongelman olevan paljon syvemmällä, huomasin ettei kyse ole vain siitä onko pastorina tai vanhimmistossa nainen. Näen koko asian olevan jatkoa jollekin, joka ei ole sellaisenaan edes päättynyt. Se on osa laajempaa kokonaisuutta, jossa pyritään murtamaan niin ihmiskäsitystä seksuaalisuuksineen sekä avioliitto- ja perhekäsityksineen. Tämä tietynlainen hermeneutiikka johtaa luonnollisesti aina seuraavien ja seuraavien tekstien uudelleentulkintaan, joka on täysin vieras kristinuskon lähes 2000-vuotisessa tulkinnan historiassa. Eikä tässä ole kyse edes minkäänlaisten todennäköisyyksien ennustamisista. Tämä on ollut täyttä todellisuutta maailmanlaajuisesti useissa kirkkokunnissa.

    Yksi kysymys näin ihan mielenkiinnosta. Kirjoitat: “Kolminaisuudessa Poika on alamainen Isälle, Henki on alamainen Pojalle ja Isälle, jokaisen omistaessa eri tehtävät ja kaikkien ollessa kuitenkin samanarvoisia.” Jossain määrin myös itsekin allekirjoitan tämän. Oletko miten kerennyt perehtymään debatointiin, jota aiheen tiimoilta käydään? Wayne Grudemia ja Bruce Warea on syyllistetty subordinationismin syleilystä, perustellessaan komplementaristista teologiaa analogisoimalla kolminaisuuden sisällä olevia suhteita. Grudem ja Ware luonnollisesti kiistävät heresiasyytökset, mutta heidän käsityksensä on saanut jopa useat muut komplementaristit varpailleen ja pohtimaan, onko komplementarismin puolustamisessa menty liian pitkälle, alueelle, jonne ei kuuluisi mennä. Mitä itse ajattelet tästä?

    Like

    1. Sami Günther

      Ainiin, tässä muuten linkki mielestäni hyvään artikkeliin, jossa kiteytetään tuo egalitarismin “vapautuksen hermeneutiikka” https://albertmohler.com/2003/08/05/women-preachers-divorce-and-a-gay-bishop-whats-the-link

      Lisää aiheesta myös tässä teoksessa, jota käytin mm. yhtenä lähdeteoksena luennoidessani kristologian kurssilla feministisestä kristologiasta: https://www.adlibris.com/fi/kirja/jesus-and-the-feminists-9781581349597

      Jos tällaiset pienet mainostukset sallitaan…

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s