Radikaali Turmelus

Teologisten väittelyiden yleisimpiä aiheita on lankeemuksen vaikutus ihmiseen. Onko ihminen pohjimmiltaan hyvä vai paha? Raamattu sanoo kaikkien tehneen syntiä ja olevan vailla Jumalan kirkkautta (Room. 3:23) ja riippumatta siitä, että Raamattu ei missään kuvaile luonnollista ihmistä muuten kuin pahana, kuolleena, synnin orjana jne. on monen ajatus, että synnin suhde luonteeseemme on jotakin toisarvoista tai vain etäisesti liittyvää. Synti on haitannut meitä, mutta jollain tavalla me kuitenkin ajattelemme pahojen tekojemme lepäävään erillään meidän syvimmästä olemuksestamme. Näin ajattelevat uskovat ihmisen olevan pohjimmiltaan hyvä. Jos kuitenkin nostaisimme katseemme hetkeksi näkemään hyvyyden standardin – Jumalan pyhyyden – ymmärtäisimme, että mikä meidän mielestämme on pohjimmiltaan hyvää, on Jumalan silmien edessä pohjiaan myöten pahaa.
Raamattu opettaa ihmiskunnan radikaalia turmelusta. Ongelma synnin kanssa on, että se on juurtunut ihmisen syvimpään olemukseen. Syy minkä takia tämä totuus on yleensä kielletty joissakin seurakunnissa on, että ihmiset tiedostavat, että jos ihmisen radikaali turmelus on totta, silloin myös teologiset käsitteet kuten ehdoton valinta, rajattu sovitus, vastustamaton armo ja pyhien kestävyys ovat totta.

Raamatun todistus ihmisen radikaalista turmeltuneisuudesta

Luemme Raamatun ensimmäisiltä sivuilta:

”Mutta kun Herra näki, että ihmisten pahuus oli suuri maan päällä ja että kaikki heidän sydämensä aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat.” 1. Moos. 6:6

Jumala hukutti koko ihmiskunnan globaalissa tulvassa, lukuun ottamatta Nooan perhettä, sillä Nooa sai ansaitsemattoman armon Jumalan silmien edessä (1. Moos. 6:8). Tämä tulva ei vaikuttanut ihmisten luontoon millään lailla, sillä tätä tapahtumaa seuraava jae sanoo:

”sillä ihmisen sydämen aivoitukset ovat pahat nuoruudesta saakka” 1. Moos. 8:21

Sanat ”kaikki”, ”sydämensä”, ”ajatukset”, ”kaiken aikaa”, ”ainoastaan pahat” tarkoittavat juuri sitä mitä ne sanovat.

Kaikki ihmiset? Onko yhtään poikkeusta?

Daavid toteaa, että langennut ihminen ei tee sitä, mikä on hyvää:

”Herra katsoo taivaasta ihmislapsiin nähdäksensä, onko ketään ymmärtäväistä, ketään, joka etsii Jumalaa. Mutta kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvää on, ei yhden yhtäkään.” Ps. 14:2-3

Daavid mittasi sydäntänsä Jumalan edessä ja oppi, että kukaan ei voi esittää olevansa vanhurskas Jumalan tuomion edessä:

”Älä käy tuomiolle palvelijasi kanssa, sillä ei yksikään elävä ole vanhurskas sinun edessäsi.” Ps. 143:2

Jeesus sanoi rikkaalle nuorelle miehelle:

Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä, paitsi Jumala yksin.” Luu. 18:19.

Apostoli lainaa Daavidin sanoja todeten, että mikään ei ole muuttunut ihmisluonnossa, vaan kukaan ei tee sitä, mikä on todellisesti hyvää:

”ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.” Room. 3:12

Ovatko ihmiset pohjimmiltaan hyviä? Onko heidän jokainen osansa synnin orjuudessa?

Psalmin kirjoittaja toteaa Pyhän Hengen inspiroimana, että ihmisten sisin olemus on täynnä turmiota. Heidän kurkkunsa on avoin hauta, tarkoittaen, että heidän puheensa heijastaa heidän sydämiensä turmiota:

”heidän sisimpänsä on turmiota täynnä, heidän kurkkunsa on avoin hauta” Ps. 5:10

Myös Jaakob toteaa Psalmistin lailla, että ihmisen puhe heijastaa hänen hengellistä kuolleisuuttaan:

”kieltä ei yksikään ihminen psty kesyttäymään. Se on hillitön ja paha, täynnä tappavaa myrkkyä.” Jaak. 3:8

Moni karismaattinen, joka uskottelee profetiallisten ilmestysten olevan tälle päivälle, käyttää rukoustilanteessa sanoja ”minusta tuntuu/koen sydämessäni, että Jumala haluaa sanoa…”. Raamattu kuitenkin säännöllisellä toistolla osoittaa väärien profeettojen perustelevan kaiken heidän tunteillaan ja sydämensä haluilla (Jer. 23:14-40; Jer. 14:13-16; Jer. 27:15; Jer. 29:9). Ihmisen sydämeen luottava on hölmö, sillä:

”Petollinen on sydän ylitse kaiken ja pahanilkinen; kuka taitaa sen tuntea?” Jer. 17:9

Onko ihmisten tahto/halu synnin orja?

Paavali muistuttaa Tiitusta, että luonnollinen ihminen on kykenemätön tekemään mitään hyvää, sillä ihminen vihaa sitä, mikä on Jumalan silmissä puhdasta ja hyvää. Tämän takia nämä uudestisyntymättömät ovat aiheuttaneet ongelmia seurakunnassa:

Puhtaille kaikki on puhdasta, mutta epäpuhtaille ja epäuskoisille ei mikään ole puhdasta, vaan heidän mielensä ja omatuntonsakin on likaantunut. He väittävät tuntevansa Jumalan, mutta teoillaan he kieltävät hänet. He ovat inhottavia ja tottelemattomia, kykenemättömiä tekemään mitään hyvää. Tiit. 1:15-16

Apostoli tekee selväksi, että tämä ei koske vain niitä ihmisiä, jotka pysyvät luonnollisina ihmisinä, vaan myös meitä. Jumala kuitenkin valitsi osoittaa meissä armonsa oikeudenmukaisuutensa sijasta. Uudestisyntyminen edelsi meidän uskoamme:

”Olimmehan mekin ennen ymmärtämättömiä, tottelemattomia, eksyksissä, moninaisten himojen ja hekumain orjia, elimme pahuudessa ja kateudessa, olimme inhottavia ja vihasimme toisiamme. Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi, pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta.” Tiit. 3:3-6

Paavali oli kirjeessään roomalaisille osoittanut (1:18-3:8), että niin pakanat kuin juutalaisetkin ovat synnin orjuuden alla, vailla vanhurskautta ja matkalla kohti varmaa tuomiota. Hän kiteyttää tämän kaiken seuraavasti:

”kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla, niinkuin kirjoitettu on: “Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa; kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään. Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla; heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta. Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta, hävitys ja kurjuus on heidän teillänsä, ja rauhan tietä he eivät tunne. Ei ole Jumalan pelko heidän silmäinsä edessä.” Room. 3:9-18

Jeesus itse todisti, että jokainen ihminen on synnin orja. Tämä orjuus on tahdon orjuutta. Ihmisen tahto ja halu ovat synnin alaisia ja tämän takia ihmiset eivät voi tulla Jumalan luokse, sillä he eivät halua tulla Jumalan luokse (Joh. 6). Ainoa apu tähän on, että Poika tekee ihmisen vapaaksi:

“Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja. Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika pysyy iäti. Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.” Joh. 8:34-36

Voiko ihminen itse muuttaa tilansa?

Retorinen kysymys, johon vastaus on negatiivinen:

”Voiko etiopialainen muuttaa ihonsa ja pantteri pilkkunsa? Yhtä vähän te voitte tehdä hyvää, te pahantekoon tottuneet.” Jeremia 13:23

Jeesus osoittaa, että hedelmä on juurensa kaltainen. Voiko puu itse muuttaa omat juurensa?

”Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.” Mat. 7:18

Ihminen, joka ei ole uudestisyntynyt, on luonnostaan vihollisuudessa Jumalaa vastaan. Luonnollinen ihminen näkee Jumalan vihollisenaan:

”lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.” Room. 8:7

Ovatko ihmiset edes syntyneet synnittöminä?

Jeesus tekee selväksi, että Jumala on kaikkivaltias pelastuksessa. Syntisistä syntynyt on syntinen luonnostaan. Tämän takia jokaisen, joka toivoo näkevänsä Jumalan valtakunnan kuuluu syntyä uudesti ylhäältä. Jeesus tekee selväksi, että niin kuin meillä ei ollut tekemistä fyysisen syntymisen kanssa, niin ei meillä myöskään ole mitään tekemistä hengellisen syntymisemme kanssa. Kun me synnymme, me toimimme uuden luontomme mukaan uskomalla Jumalaan ja rakastamalla Häntä:

”Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt.Joh. 3:6-8

Lapset ovat syntisiä. He eivät synny viattomina ja myöhemmin tule syntisiksi. Lapset tarvitsevat Jumalan armon, niin kuin aikuisetkin:

”Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.” Ps. 51:7

”Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valhettelijat hamasta äidin helmasta.” Ps. 58:4

Job tiedosti:

“Syntyisikö saastaisesta puhdasta? Ei yhden yhtäkään.” Job 14:4

Etsiikö ihminen Jumalaa?

Moni seurakunta on ruvennut ajattelemaan, että ihmiset epätoivoisesti etsivät Jumalaa, mutta eivät vain löydä Häntä. He suunnittelevat ylistyksen ja puheen miellyttämään syntisiä nopeuttaakseen heidän etsimistään; siten rikkoen ylistyksen jokaista raamatullista periaatetta. Seurakunnan tarkoitus on aina ollut pitää jumalanpalveluksen pääpaino pyhien keskeisessä kokoontumisessa Jumalan ylistystä varten Sanan saarnaamisen ja laulujen kautta. Seurakuntaa ei ole käsketty houkuttelemaan ihmisiä kokouksien sisälle, vaan menemään kokouksien ulkopuolelle saarnaamaan evankeliumia ja tämän jälkeen tuoda pelastuneet ylistämään pelastajaa. Tämä sen tähden, että kukaan ei etsi Jumalaa. Siispä meidän kuuluu etsiä syntisiä. Jumalan omat kuulevat Hänen äänensä evankeliumissa:

”ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa” Room. 3:11

”Jeesus vastasi heille: “Minä olen sanonut sen teille, ja te ette usko. Ne teot, joita minä teen Isäni nimessä, ne todistavat minusta. Mutta te ette usko, sillä te ette ole minun lampaitani. Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.” Joh. 10:15-27 

Syntinen ei etsi Jumalaa samasta syystä kuin rikollinen ei etsi poliisiasemaa:

”Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.” Joh. 3:20

Kukaan ei voi tulla Jumalan luokse, ellei Isä vedä ja jos Isä vetää, Poika herättää viimeisenä päivänä. Raamattu opettaa vastustamatonta armoa, sillä kuollut ei voi vastustaa. Liha vastustaa, mutta henki joka on kuollut, ei vastusta. Niinpä kun Jumala kutsuu meidät kuolemasta elämään, on meillä yhtä paljon valtaa vastustaa, kuin Lasaruksella oli valta vastustaa, kun hänet kutsuttiin haudasta:

”Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.” Joh. 6:44

“Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne” Efe. 2:1

Voiko ihminen tulla tilanteeseen, jossa hänellä on voima uskoa ennen uudestisyntymistä?

Moni arminiolainen myöntää, että ihminen ei itse voi tulla Jumalan luokse, vaan Jumalan täytyy vetää häntä. Tämä veto ei kuitenkaan ole lopullinen, vaan veto siihen asti, että ihminen saa itse tehdä valinnan. Tämä on yksinkertaisesti väärin. Ei ainoastaan sen takia, että Raamattu ei opeta tätä, mutta koska Jumala voi vetää mihin pisteeseen asti Hän haluaa, mutta jos Hän ei vedä siihen pisteeseen asti, että syntiselle on annettu uusi sydän ja uudet halut (uudestisyntyminen), ei hän ikinä valitse Jumalaa, sillä hän ei halua Jumalaa. Pelastavassa uskossa ei ole kyse tietoisesta päätöksestä, vaan siitä rakastaako ihminen Jumalaa ja niin kauan kuin ihminen on lihassa, hän ei rakasta Jumalaa. Mutta jos Poika vapauttaa ihmisen, on hän todella vapaa:

”Ihminen ei luonnostaan ota vastaan Jumalan Hengen puhetta, sillä se on hänen mielestään hulluutta. Hän ei pysty tajuamaan sitä, koska sitä on tutkittava Hengen avulla.” 1. Kor. 2:14

Kukaan ei joudu kadotukseen sen tähden, että me emme ole valinneet riittävän hienoja, relevantteja ja ”toimivia” metodeja esittää evankeliumi:

”Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat, niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus” 2. Kor. 4:3-4

Voiko ihminen hyväksyä Jumalan pelastuksen lahjan uudestisyntymättömänä?

Ei:

”Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.” Joh. 1:12-13

“Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta” Joh. 3:27

Kuka tuo uskon ja parannuksen?

Moni ajattelee Jumalan tuovan armon, mutta vain jo me ihmiset ensin tuomme uskon ja parannuksen. Tämä on oxymoron, sillä armoa ei yksinkertaisesti ansaita. Me todellisesti tuomme uskon ja parannuksen, mutta me tuomme ne vain sen tähden, että Jumala on niin asettanut:

”ja kaikki ne, jotka oli säädetty iankaikkiseen elämään, tulivat uskoon.” Apos. 13:48

”ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.” Apos. 16:14

”Sillä teidän on suotu, Kristuksen tähden, ei ainoastaan uskoa häneen, vaan myös kärsiä hänen tähtensä.” Fil. 1:29

”Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun.” 1. Kor. 3:6

antamaan Israelille parannusta ja syntien anteeksiantamusta.” Apos. 5:31

”Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä.” Efe. 2:8-9

”Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo… Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää.” Joh. 5:21, 25

Lopputulos

Jokainen valinta minkä teemme elämässämme me teemme jostakin syystä. Meidän valintamme ovat perustuneet siihen, mikä näyttää meille parhaimmalta kyseisellä hetkellä. Me teemme joitakin asioita suuresta halusta ja teemme toisia asioita, joissa emme huomaa halua ollenkaan. Kuitenkin halu on mukana kaikessa tekemisessämme, sillä muuten emme tekisi niitä. Tämä on vapaan tahdon ydin – valita tahtomisen mukaan.
Ihmiset tekevät valintoja. Minä valitsin kirjoittaa ja sinä valitsit lukea. Kun kysymyksessä on pelastus, kysymys kuuluu: Mitä ihmiset haluavat?
Arminiolainen uskoo, että jotkut haluavat tehdä parannuksen ja uskoa ja toiset haluavat paeta Jumalan luota ja siten niittä rangaistus. Totta, mutta miksi eri ihmisillä on eri haluja ei kuitenkaan tässä systeemissä tule selväksi. Kalvinisti yhtyy Raamatun todistukseen siitä, että jokainen ihminen pakenee Jumalalta, ellei Pyhä Henki synnytä heitä ylhäältä (Joh. 3). Tämä uudestisyntyminen vapauttaa meidät synnin orjuudesta ja antaa meille vapauden rakastaa Jumalaa, uskoa Häneen ja tehdä parannus: ”ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen. Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.” Hes. 36:26-27.
On varmaa, että valitaksemme Kristuksen, Jumalan on pakko muuttaa sydämemme. Ja tämä on tarkalleen sitä mitä Hän myös tekee. Hän vapauttaa meidät syntisen tahtomme orjuudesta ja tästä vapaudesta käsin me valitsemme Hänet, sillä me vihdoin haluamme valita Hänet. Tämä on armon suuri ihme. Ratkaiseva tekijä sille, että sinä olet kerran taivaassa ja toinen kadotuksessa ei ole, että sinä teit paremman päätöksen, vaan koska Jumala osoitti armonsa sinulle ja oikeudenmukaisuuden toiselle (Room. 9).

Jos näet armon opeissa jotakin valitettavaa, todistat vain kaiken yllä mainitun. Raamatussa nämä asiat nähdään ylistystä tuottavina totuuksina, ei typerinä väittelyn aiheina.

Kirjasuositukset:

Raamattu

A. W. Pink – The Total Depravity of Man

Thomas Boston – Human Nature in its Fourfold State

James M. Boice – The Doctrines of Grace

John Calvin – Institutes of the Christian Religion

Saarnat:

If God Is Sovereign, How Can Man Be Free?

Arminianism Debunked

One thought on “Radikaali Turmelus

  1. Pingback: Mitä Raamattu sanoo pelastuksesta? Vastaus Kari Hämäläiselle – Reformoitu Baptisti

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s